
Vlaams Parlementslid

(Ex-)eigenaars draaien op voor de kosten van inbeslagnames dieren
De diensten van Dierenminister Ben Weyts hebben vorig jaar 466 nieuwe dossiers opgestart om (ex-)eigenaars de opvangkosten te laten betalen van hun inbeslaggenomen dieren. Sinds 2021 werden al meer dan 1.200 van die trajecten opgestart voor een waarde van € 2 miljoen. De kosten voor inbeslagname komen bovenop de boetes die de ex-eigenaars sowieso moeten betalen als ze hun dieren mishandeld of verwaarloosd hebben. “We nemen heel wat dieren in bescherming en moeten dus ook veel geld uitgeven voor verzorging, voeding, enzovoort”, zegt Weyts. “Het is maar logisch dat niet de belastingbetaler maar wel de dierenbeul opdraait voor die kosten. Het is niet omdat ze hun verzorgingsplicht aan hun laars hebben gelapt, dat ze mogen ontsnappen aan elke verantwoordelijkheid”.
Vlaanderen is ondertussen ruim 10 jaar bevoegd voor Dierenwelzijn. Stap voor stap heeft Dierenminister Ben Weyts het uitgebouwd tot een volwassen beleidsthema: het budget vertienvoudigde en het aantal personeelsleden verdrievoudigde. Hierdoor kon het aantal controles gevoelig opgetrokken worden. In 2024 werden er meer dan 6.000 controles uitgevoerd. In meer dan 800 situaties bleek het dierenwelzijn ernstig tekort te schieten en namen Dierenwelzijn Vlaanderen of de politiediensten de dieren in beslag. In totaal werden zo vorig jaar zo’n 5.500 dieren gered. Maar zoveel inbeslagnames en de (tijdelijke) opvang in een asiel kosten de overheid behoorlijk wat geld. Daarom worden de kosten maximaal teruggevorderd bij de (ex-)eigenaars van de in beslag genomen dieren.
De diensten van Dierenminister Ben Weyts hebben vorig jaar een invorderingstraject opgestart in zo’n 466 inbeslagnamedossiers, goed voor een totaalbedrag van ongeveer € 605.000. Dat bedrag komt bovenop het boetegeld dat de ex-eigenaars ook verschuldigd zijn omdat ze het dierenwelzijn aan hun laars gelapt hebben. De dossiers van 2024 kunnen ook betrekking hebben op kosten van inbeslagnames uit eerdere jaren, want Weyts is vastbesloten om zoveel mogelijk kosten terug te vorderen. Wanneer de (ex-)eigenaars deze kosten niet terugbetalen, volgt een ingebrekestelling en kan het dossier worden overgedragen aan een deurwaarder. Sinds 2021 werden al meer dan 1.200 van zulke dossiers opgestart ter waarde van bijna € 2 miljoen. 184 dossiers werden overgemaakt aan de deurwaarder.
“We zijn op steeds meer plaatsen aanwezig en we aarzelen niet om kordaat in te grijpen wanneer het dierenwelzijn te kort schiet”, zegt Weyts. “Ex-eigenaars moeten de gevolgen maar dragen. Wie geen respect wil tonen voor het welzijn van de eigen dieren, moet maar betalen zodat anderen er goed zorg voor kunnen dragen. Een kwestie van rechtvaardigheid en hopelijk ook afschrikking. De tijden dat dierenleed blauw-blauw werd gelaten, liggen ver achter ons”.
